Het FODMAP-dieet

Heb jij het prikkelbare darm syndroom en denk je gevoelig te zijn voor bepaalde voedingsmiddelen? Dan kan het FODMAP-dieet je helpen om jouw foodtriggers in kaart te brengen.
 

Image

Wat is het FODMAP-dieet?

Onderzoekers van de Monash University in Australië ontwikkelden het FODMAP-dieet. Verschillende klinische onderzoeken hebben aangetoond dat een dieet met weinig FODMAP de symptomen van PDS bij maximaal 2/3 van de deelnemers verbetert. FODMAP is een afkorting voor een groep van koolhydraten met een korte keten die staat voor Fermentable Oligo-, Di- en Mono-Saccharides & Polyolen. Ja, dat is een hele mond vol!
 
 

Waarom deze koolhydraten?

Het is bekend dat deze koolhydraten snel fermenteren in de darmen en / of niet goed worden opgenomen in de dunne darm, wat kan resulteren in gasvorming, een opgeblazen gevoel, opgezette buik, diarree en / of obstipatie. Het eten van voedsel met deze koolhydraten kan een of meer van deze symptomen veroorzaken. De symptomen kunnen af ​​en toe optreden of ze kunnen aanhoudend en chronisch zijn. De ene dag zou je je geweldig kunnen voelen en de volgende dag zou je je ellendig kunnen voelen.

Voor wie is het dieet geschikt?

Het FODMAP-dieet is geschikt voor personen met darmklachten die al een ruimte tijd aanhouden en het idee hebben dat voeding hierbij een rol speelt. Het is verstandig om eerst langs de huisarts te gaan om andere oorzaken uit te sluiten.
 
 

In welke producten zitten FODMAP's?

FODMAP-koolhydraten zijn te vinden in een breed scala aan fruit, groenten, peulvruchten, bonen, noten, zuivelproducten en granen. Voorbeelden zijn:

  • Oligosacchariden, die worden aangetroffen in uien, knoflook, tarwe, bonen, noten, fruit en groenten
  • Lactose, dat wordt aangetroffen in zuivelproducten zoals melk, zachte kaas, yoghurt
  • Fructose, dat wordt aangetroffen in honing, appels, sap, fructose-glucosestroop
  • Polyolen, die in veel fruit, groenten en kunstmatige zoetstoffen voorkomen.

Het FODMAP-dieet
in drie stappen


  1. Eliminatiefase
    Met de informatie van het intakegesprek starten we met de eerste fase van het FODMAP-dieet: de eliminatiefase. Op basis van jouw behoeften, voorzie ik je van voorbeeld recepten en geef ik je daarbij aanbevelingen voor voeding en leefstijl. Deze duurt ongeveer 6 weken.
  2. Herintroductiefase
    Na ongeveer 6 weken is je buik tot rust gekomen en merk je al een groot verschil. Je klachten zijn verminderd of volledig verdwenen en het is tijd om de groepen één voor een te herintroduceren om erachter te komen welke FODMAP jouw darmen triggeren.
  3. Personaliseren
    Na de herintroductiefase weet jij precies welke FODMAP's jouw trigger foods zijn en geef ik je de handvatten hoe je hiermee om kunt gaan zodat jij in de toekomst klachtenvrij blijft en je nieuwe voedingspatroon eigen maakt. Het resultaat uit zich in een rustige buik, kennis over de oorzaak van je klachten en een nieuwe leefstijl die bij je past.

FODMAP-pakket

  • Intakegesprek (40 minuten)
  • Volledige begeleiding tijdens alle fases van het FODMAP-dieet.
    (Voor de start van een nieuwe fase hebben we 1:1 contact)
  • Wekelijks contactmoment via Whatsapp, waarbij ik recepten & tips deel en jij je vragen kunt stellen.

Tarief: € 190
De diëtist wordt vaak gedeeltelijk vergoed. Kijk hier wat jij vergoed krijgt.
 

Maak een afspraak

Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak in te plannen, ook als je nog even wilt sparren of het FODMAP-dieet voor jou geschikt is.